Aarhus Airport er fyldt med optimisme på trods af corona

Foto: Bao Menglong, fra Unsplash

Verdenskortet er orange og lufthavnene tomme. Men Aarhus Airport vælger at bruge ventetiden fornuftigt og optimerer lige nu lufthavnen, så den står snorlige, til når midt- og østjyderne igen må rejse. 

Af Alexander Bertelsen & Anna Rosenfeldt 
2. november kl. 14:57

Udenrigsministeriet fraråder lige nu rejser til stort set hele verden. Bortset fra to svenske regioner er hele kloden blevet farvet orange på det kort, som Udenrigsministeriet præsenterer sammen med deres rejsevejledning.

Danskerne rejser ikke ud, og derfor lider lufthavnene. Det gælder også for Aarhus Airport, som næsten ligger øde hen for tiden. Lejlighedsvis tropper enkelte passagerer op, men i det meste af 2020 har lufthavnen været tomt for mennesker. 

I september sidste år rejste cirka halvtredstusinde passagerer gennem Aarhus Airport, hvilket var lufthavnens højeste antal passagerer i syv år. Den statistik står i skarp kontrast til september 2020, hvor tallet, grundet corona og dertilhørende restriktive rejsevejledninger, var 81% lavere. Her rejste kun omkring ni tusinde passagerer gennem lufthavnen. 

I 2019 fløj Aarhus Airport altså højt, men i 2020 har de taget noget af et dyk.
Kommunikationschef Tina Baungaard-Jensen fortæller, at lufthavnen gerne havde fortsat deres vækstrejse gennem 2020.

“I Aarhus Airport kom vi ud af 2019 med en solid vækst og passagerfremgang, som vi forventede at bygge videre på i 2020”, fortæller hun. Men sådan blev det ikke – for så kom corona. Alligevel har man i Aarhus Lufthavn valgt at fastholde optimismen.

“Corona har ikke hindret os i at bygge. Vi har valgt at sige, at nu bruger vi tiden under corona på at geare vores lufthavn til at kunne imødekomme den vækst, som vi stiler efter,” fortæller Tina Baungaard-Jensen om deres bevidste valg om at bruge ventetiden fornuftigt og optimere lufthavnen. 

“Vi investerer over hundrede millioner i at bygge om og bygge ud, så vi får lufthavnen bragt op i en international liga. Vores mål er, at vi skal op på halvanden millions passagerer inden for det her årti, og det kræver, at vi har en topmoderne lufthavn, som kan imødekomme de internationale flyselskabers standarder – og i høj grad også håndtere og servicere så mange rejsende på et højt niveau,” uddyber hun.

Derfor er Aarhus Airport i fuld gang med at bygge en topmoderne sikkerhedskontrol, der skal sikre et glidende flow for lufthavnens besøgende. Derudover planlægger lufthavnen flere gates, et lufthavnshotel samt et lounge- og venteområde med et 500 kvadratmeters shoppingområde, fortæller Tina Baungaard-Jensen. Og på netop det punkt har 2020 været ideelt.

“Vi har valgt at tage en positiv tilgang. I og med at vi ingen eller meget få passagerer har haft, har det sat turbo på vores ombygning, så vi bliver hurtigere færdige med at bygge lufthavnen, end vi ville have været, hvis vi havde haft passagerer igennem,” konkluderer hun. Det skyldes, at de færre passagerer har givet plads til flere håndværkere, som frit har kunnet boltre sig.

På den måde forbereder Aarhus Airport sig på travlheden, som de satser på kommer i kølvandet på den nuværende stilhed. Og det er netop deres succes fra 2019, som gør dem optimistiske.

“Det, at vi er nået op på det antal passagerer i 2019, viser os, at det kun er at fortsætte og blive ved med at geare til vækst. For den skal nok komme, når markedet vender igen, og når vi når tilbage til noget, som ligner normal. Vi tror fortsat på, at vi kan skabe væksten, og vi tror på, at der er et marked, som slet ikke er udtømt for Aarhus Airports vedkommende.”

Trods optimismen underkender kommunikationschef Tina Baungaard-Jensen ikke, at 2020 har været et år præget af udfordringer.

“Det er ikke sjovt at kigge ud i en lufthavn, hvor man synes, at der skulle være passagerer. Men det har givet os nogle andre muligheder.”

One comment

  1. God og helt oplagt artikel til det lokale publikum. Fint vinklet og med tilpas mængde relevant information. Brug tal i stedet for bogstaver – skriv 50.000 osv. Det er for svært for den digitale læser at afkode ellers. Gennemgående hos mange af jer skribenter er manglende kongruens mellem virksomheden i ental (Aarhus Airport) og det personlige pronomen (de, deres, dem). Flere steder gør i det rigtige, nemlig at skrive “lufthavnen” – husk det. God kilde, der er medievant og derfor i stand til at levere relevante citater. Lufthavnen vil være en oplagt reportagemulighed – også i forhold til at tale med (de formodentlig få) flypassagerer. Hensigtsmæssig opbyning af artiklen, hvor rubrik, underrubrik og indledning kan læses uafhængigt at hinanden.

Der er lukket for kommentarer.